Cheltuielile de protocol reprezintă o componentă importantă a activității de afaceri pentru majoritatea companiilor din România.
Aceste cheltuieli sunt destinate întâlnirilor cu clienți, parteneri de afaceri, sau oficialități cu scopul de a consolida relațiile de business, de a promova imaginea firmei și de a descoperi noi oportunități de afaceri.
În acest articol vă vom prezenta tratamentul fiscal al cheltuielilor de protocol, mai precis ce criterii trebuie să îndeplinească pentru a putea fi considerate cheltuieli deductibile, cum pot fi justificate aceste sume și în ce limite legale trebuie să se încadreze.
Ce sunt cheltuielile de protocol?
Cheltuielile de protocol sunt cheltuieli cu deductibilitate limitată realizate în scopul activității firmei prin acordarea de cadouri sau organizarea de evenimente (mese, recepții, întâlniri cu potențiali colaboratori etc.) pentru partenerii sau clienții acestora cu scopul de a facilita colaborarea pe termen lung și a aduce avantaje financiare companiei.
ATENȚIE: Cheltuielile cu tichetele cadou/ cadourile în bani sau în natură pentru angajații firmei cu ocazia sărbătorilor legale NU sunt considerate cheltuieli de protocol, ci facilități fiscale pentru salariați. Acestea sunt venituri neimpozabile în limita a 300 de lei per cadou per persoană, conform articolului 76, alin. 4 din Codul fiscal.
Cum se deduc cheltuielile de protocol din impozitul pe profit?
Conform articolului 25, alin. (3), lit. a) din Codul fiscal, cheltuielile de protocol sunt cheltuieli deductibile la calculul rezultatului fiscal în limita unei cote de 2% aplicată profitului contabil.
Cheltuielile de protocol cuprind cheltuielile cu taxa pe valoarea adăugată (TVA) colectată pentru cadourile pentru clienții sau partenerii de afaceri a căror valoare depășește 100 de lei per cadou.
Care este tratamentul TVA pentru cheltuielile de protocol?
Cadourile de mică valoare oferite în cadrul activităților de protocol nu sunt considerate livrări de bunuri, atâta timp cât valoarea fiecărui cadou este mai mică sau egală cu plafonul de 100 lei, exclusiv TVA.
Atunci când valoarea bunurilor oferite drept cadou este mai mare de 100 de lei/cadou, fără TVA, firmele vor fi obligate să colecteze TVA-ul pentru sumele care depășesc acest plafon în baza unei autofacturi.
Colectarea TVA-ului respectiv trebuie inclusă în decontul realizat pentru perioada fiscală în care firma a oferit cadourile de protocol și a depășit plafonul stabilit prin lege, potrivit articolului 270, alin. (8), lit. c) din Codul fiscal.
Cum se justifică cheltuielile de protocol?
Cheltuielile de protocol trebuie justificate cu documente care să demonstreze că au fost efectuate în scopuri legate de activitatea firmei, în cadrul întâlnirilor de afaceri cu clienții sau partenerii firmei.
Legea nu prevede însă documente standard care pot fi folosite la justificarea activităților de protocol. Experții noștri contabili vă recomandă întocmirea unui raport amănunțit care să justifice în mod adecvat necesitatea cheltuielilor de protocol.
Acest raport justificativ ar trebui să conțină o listă cu participanții la aceste evenimente, scopul întâlnirilor, și eventuale contracte, oferte sau colaborări ce au rezultat din aceste activități.
Uitați de grijile contabile cu LIN Premium Conta!
Cheltuielile de protocol sunt esențiale pentru dezvoltarea relațiilor de afaceri între firme, însă necesită o gestionare atentă și corectă pentru evita recalcularea impozitului pe profit datorat și eventualele sancțiuni ce pot apărea în urma unui control.
Echipa noastră de experți vă stă la dispoziție cu servicii premium de contabilitate și consultanță financiar-contabilă care vă asigură o administrare eficientă a afacerii dumneavoastră și vă susține în atingerea obiectivelor financiare ale companiei.
Vreți să aflați mai multe despre oferta noastră? Nu ezitați să ne contactați la numărul de telefon 0741 228 697 sau la adresa de e-mail: contact@contabilitatepebune.ro.
